Wat is fulfilment?
En hoe kan het jouw helpen?
Alles over fulfilment
Fulfilment, wat is het en wat houdt het nu precies in? Overal kom je de term fulfilment tegen, maar niet iedereen weet precies wat het betekent, wij leggen het je graag uit. Kort samengevat is fulfilment; Het hele logistieke proces voor het verwerken van orders.
Om een duidelijk beeld te geven van het fulfilment proces, hebben we dit opgedeeld in 8 stappen.
1. Inslag
Om producten te kunnen versturen is het handig dat de producten daadwerkelijk in ons warehouse voorradig zijn. De eerste stap is dan ook om al je goederen goed en zorgvuldig in te boeken. Bij binnenkomst worden je goederen uitgepakt, gecontroleerd en ingeboekt in ons voorraadsysteem. Wanneer dit eenmaal juist is dan is het noodzakelijk om de systemen te koppelen.
2. IT-koppeling
Om orders te verzenden via een fulfilment center is een API-koppeling noodzakelijk. Een API-koppeling (Application Programming Interface) is een samenwerking tussen twee systemen. Met aan de ene kant je eigen webshop en aan de andere kant het voorraadsysteem (WMS). Het WMS-systeem haalt orders op uit je webshop en schiet deze door naar de picklijsten van onze orderpickers. Zo wordt je order automatisch meegenomen in het orderpick proces voor een snelle afhandeling. Mede hierdoor is de IT-koppeling het allerbelangrijkste aspect in het fulfilment proces.
3. Opslag
Wanneer al je producten eenmaal gecontroleerd en ingeboekt zijn worden deze op de juiste locatie(s) in opslag genomen. Ieder product vraagt om een andere voorwaarden. Verkoop je bijvoorbeeld auto-onderdelen dan krijgen deze een andere locatie toegewezen dan bijv. kleding of sleutelhangers. Om dit zo efficiënt mogelijk te houden werken wij met barcodes en verschillende soorten opslaglocaties (palletlocaties, legbordstellingen, baklocaties).
4. Orders
Zodra iedere product een eigen locatie heeft plaatsen we vaak een testbestelling. Op deze manier kunnen we exact zien of de koppeling goed werkt en of alle benodigde informatie op de juiste wijze bij ons binnenkomt. Zodra alle seinen op groen staan gaan we los met het verwerken van je orders.
5. Picken & verpakken
Zodra je orders binnenkomen in onze picklijsten beginnen wij met het orderpicking proces. De orderpickers worden middels een scanner naar de juiste locatie gestuurd om de bestelling te picken. De producten worden verpakt in de meest milieuvriendelijke en efficiënte verpakkingen zodat het in optimale staat bij de eindontvanger aankomt. Omdat iedere bestelling verschillend is, beschikt ons systeem over drie controlepunten welke doorlopen dienen te worden. Op deze manier krijgt de klant altijd de juiste producten.
6. Verzenden
Ieder product vraagt om een andere aanpak. Een auto uitlaat kan natuurlijk niet door een brievenbus. Daarom werken wij samen met meerdere nationale en internationale vervoerders. Hierdoor kunnen wij ervoor zorgen dat je pakket ongeacht het land goed afgeleverd wordt. Dit gebeurt volledig volgens de vooraf afgesproken wensen (doos, pakbon, bescherming, bedrukking, persoonlijke flyer etc.)
7. Retourlogistiek
Een tevreden klant is het reclamebord van je bedrijf. Wanneer de klant iets retourneert omdat het niet past of toch net niet het juiste product is. Dan wil je natuurlijk dat de klant zo snel mogelijk wordt geholpen. Dient er een ander product verstuurd te worden? Of wil de klant haar geld terug? In beide gevallen vraagt dit om een duidelijke communicatie en afhandeling. Bij Erenpack begrijpen we dit, daarom controleren wij ieder retour zorgvuldig en schakelen we meteen zodra een retour binnenkomt.
8. Rapportage
Een nee, moeten verkopen wil je niet. Daarom wil je altijd en overal inzicht kunnen hebben in je actuele voorraad. Is het alweer nodig om bij te produceren en is de ene order van gisteravond al afgeleverd? Wij hebben al deze data samengevoegd in ons overzichtelijk WMS-systeem. Zo weet je vanaf iedere plek wat de actuele statussen zijn van je orders en bestellingen.
Zoals je wellicht hebt gelezen bestaat fulfilment uit verschillende werkzaamheden. Ben je benieuwd naar wat wij voor jouw webshop kunnen betekenen?
Neem dan gerust eens contact op.